Informacja dla rodziców dotycząca zachowania
bezpieczeństwa w korzystaniu z gier komputerowych:

 

• Określ zasady dotyczące czasu, jaki twoje dziecko może przeznaczać na gry komputerowe.

• Zadbaj o to, aby dziecko nie grało codziennie, ale też nie rób tradycji
z tej formy spędzania czasu. Jeśli ustalisz, że w waszym domu gra się w określone dni, np. w piątki i niedziele, dziecko przez cały tydzień będzie żyło oczekiwaniem na włączenie komputera.

• Zainteresuj się, w co gra twoje dziecko i czy gra jest dla niego odpowiednia. Porozmawiaj z dzieckiem o grach, z których korzysta, sprawdź, czego może się z nich nauczyć.

• Zanim kupisz swojemu dziecku grę, upewnij się, że jest odpowiednia do jego wieku. Może ci w tym pomóc system oceny gier PEGI.

• Zwróć uwagę, czy w zachowaniu twojego dziecka nie pojawiają się sygnały uzależnienia od komputera.

• Upewnij się, że twoje dziecko z powodu grania nie zaniedbuje obowiązków domowych i szkolnych.

• Sprawdź, czy gra jest pozbawiona mikropłatności.

• Pamiętaj, że istnieją minigry, które nie wymagają instalacji, a zawierają treści nieodpowiednie dla dzieci.

• Zwróć uwagę na to, czy w grze można kontaktować się z innymi graczami.

Jeśli tak – sprawdź, czy znajomości, jakie zawiera twoje dziecko, są bezpieczne. Kontakt z innymi użytkownikami może być potencjalnym źródłem niebezpiecznych sytuacji i podejmowania ryzykownych zachowań.

 

Gdzie można uzyskać pomoc

 

W celu uzyskania porad i wskazówek rodzice mogą dzwonić pod nr telefonu 800 100 100, oferujący bezpłatną i anonimową pomoc dla dorosłych (rodziców, nauczycieli, pedagogów). Dzieci i młodzież, którzy potrzebują pomocy, chcą z kimś porozmawiać o swoich problemach mogą dzwonić pod nr telefonu 800 121212  (Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży Rzecznika Praw Dziecka).

 

Bezpieczny Internet - akcje w szkole

    W ramach akcji "Bezpieczny Internet" przeprowadzono w naszej szkole wiele ciekawych inicjatyw. I tak w miesiącach styczniu, lutym i marcu w następującej kolejności odbyły się:

  1. Konferencja szkoleniowa dla nauczycieli.
     Rada pedagogiczna została przeszkolona w zakresie wykorzystywania i nadużyć płynących z Internetu.

    Przedstawicielka Ośrodka Szkoleniowego „Helios”, pani Danuta Sornat, przedstawiła pozytywne i negatywne strony korzystania z Internetu. Zapoznała słuchaczy z fazami uzależnienia od komputera i sieci, wskazała zachowania, które mogą być symptomami uzależnienia. Prowadząca zwróciła uwagę na problem anonimowości i pozornej bezkarności użytkowników sieci. Podała również, gdzie można uzyskać pomoc.

  2. Corocznie przeprowadza się lekcje wychowawcze zgodnie ze scenariuszami zajęć podanymi na stronie www "Dziecko w Sieci - Sieciaki"

Bezpieczny Internet-scenariusze zajęć Bezpieczny Internet-scenariusze zajęć Bezpieczny Internet-scenariusze zajęć Bezpieczny Internet-scenariusze zajęć Bezpieczny Internet-scenariusze zajęć Bezpieczny Internet-scenariusze zajęć Bezpieczny Internet-scenariusze zajęć

  1. Co roku odbywają się wewnątrzszkolne konkursy na najlepszą animację pt. "Bezpieczny Internet" oraz na najlepszą prezentację. Najlepsze prace biorą następnie udział w konkursach wojewódzkich. Do tej pory największym naszym osiągnięciem w województwie są: wyróżnienie pracy Klary Krajczok, wyróżnienie pracy Wiolety Juszczak, II miejsce pracy Natalii Kotyńskiej.

            

     

  2. Gazetki ścienne w głównym holu szkoły:

    1. Sieciaki

      gazetka ścienna w głównym holu szkoły gazetka ścienna w głównym holu szkoły

    2. Bezpieczny Internet

      gazetka ścienna w głównym holu szkoły

    3. Internet

      gazetka ścienna w głównym holu szkoły gazetka ścienna w głównym holu szkoły

    4. Netykieta

      gazetka ścienna w głównym holu szkoły gazetka ścienna w głównym holu szkoły

  3. Chętni uczniowie klas IV, V i VI uczestniczyli w happeningu "Drzewo Internetowego Bezpieczeństwa"

    • Na kółku plastycznym z masy papierowej i balonów uczniowie wykonali owoce oraz pień drzewa.

    • Na kółkach informatycznych dzieci przygotowały i wydrukowały wiele napisów na temat bezpiecznego posługiwania się internetem.

    • W akcji happeningu wszystkie elementy połączono w całość. Na drzewie zawisły wielobarwne owoce, od pnia wyprowadzono mnóstwo kolorowych tasiemek, które skręcono i przytwierdzono do podłogi. Na tasiemkach uczniowie zamieścili napisy na temat bezpiecznego poruszania się w sieci i zasady netykiety. U podnóża pnia przytwierdzono również odbicia dłoni dzieci uczestniczących w happeningu jako znak zgody na przestrzeganie zasad sieciaków.

    Drzewo Internetowego Bezpieczeństwa  Drzewo Internetowego Bezpieczeństwa Drzewo Internetowego Bezpieczeństwa Drzewo Internetowego Bezpieczeństwa

  4. Przeprowadza się  ankiety wśród uczniów, analizuje wyniki i wyciąga wnioski.

Wykresy Wykresy

  1. Umieszczenie na szkolnej witrynie banerów:

     

  2. W szkole co dwa lata przygotowuje się inscenizacje lub "Teatrzyk Cieni" w którym ostrzega się internautów przed naiwnością i podawaniem swoich danych osobom poznanym w sieci. Do scenariusza inscenizacji uczniowie przygotowują prezentację w programie Power Point. Na potrzeby obchodów Dnia Bezpiecznego Internetu pedagog naszej szkoły p. Dorota Jurczykowska napisała scenariusz do w/w inscenizacji. (scenariusz)
     

    Teatrzyk Cieni Teatrzyk Cieni Teatrzyk Cieni Teatrzyk Cieni Teatrzyk Cieni
    Bezpieczny  internet Bezpieczny  internet Bezpieczny  internet Bezpieczny  internet

  1. Quiz "Netykieta"